21 & 22 september - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu 21 & 22 september - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

21 & 22 september

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg M.

22 September 2012 | Noorwegen, Trondheim

Gisteren (vrijdag) hebben we een cultureel tripje gemaakt: de Nidarosdomen (Nidaros kathedraal). Normaal heb ik het niet zo op kerken (van jongs af aan al), maar kathedralen zoals deze blijven me altijd verwonderen. De Nidaros kathedraal is er een die je een jawdrop bezorgt… We mochten daar binnen geen foto’s en video’s maken, maar op de site kun je een impressie krijgen van deze bijzondere kathedraal: http://www.nidarosdomen.no/nb-NO/
Tijdens ons bezoek was er een band aan het oefenen. We hoorden vanalles voorbij komen: (bass)klarinet, trompet, gitaar, piano… Het gaf de kathedraal een Droomvlucht effect (die attractie van de Efteling). We hebben daar zeker een half uur zitten luisteren naar de muziek. We weten niet zeker waarvoor ze aan het oefenen waren, maar de oefening alleen al beloofde heel wat!

Vandaag, de laatste volledige dag in Noorwegen, zijn we naar het NTNU wetenschapsmuseum gegaan. Het is een natuurhistorisch museum. Klein voor Nederlandse begrippen (denk aan Leiden en Rotterdam), maar voor ons biologen zeker de moeite waard om er eens rond te kijken.
Een deel van de tentoonstelling bevatte opgezette dieren van meer dan honderd jaar oud, zoals de giraffe in mijn fotoalbum. Daarbij stond ook het bijschrift dat ongeveer vertaalt naar “niet aanraken, ik ben 120 jaar oud en nogal broos”. Haha. Ook stond er een opgezette eland. Wat zijn die dieren groot zeg! Mannetjes kunnen een schofthoogte van 2.20m bereiken! O.O En dan te bedenken dat ze hier in het bos rondlopen: Mirjam en ik hebben regelmatig elanden-kak gespot.
Het andere deel in het NTNU museum ging voornamelijk over evolutie van de mens en de ontwikkeling van gereedschappen om te jagen en landbouw. Ook erg gaaf om te zien. Toen we uitgekeken waren, werden we door de ‘gastvrouw’ nog doorgestuurd naar een gebouw om het hoekje waar een expositie was die speciaal ging over de geschiedenis van Trondheim – vanaf bezetting door de vikingkoning Olav Tryggvason tot ‘moderne tijd’.

Net hebben we nog een laatste wandeling door Stokkanmarka gelopen, via het rivier-padje en langs een zee aan blåbærs, terwijl de zon onder begon te zakken.

Morgen vlieg ik rond 17uur weer richting huis. Jammer, moet ik weer maanden wachten voordat ik mijn beste vriendin in real life kan spreken.

Hilsen fra Norge og ha det bra! I morgen er jeg tilbake i Nederland.

• 23 September 2012 - 00:07

Mystic:

Woehoe ja - da was leuk! Sowieso was alles leuk - zelfs natte voeten in de modder XDD Ga je weer missen straks

• 25 September 2012 - 08:09

Sandrina:

Hej Mandy zo te lezen heb je het naar je zin gehad in Norge bij Mirjam. Ja die Nidaros is geweldig. Zie nog de gebrandschilderde ramen voor me en dat orgel dat ineens begon te spelen. Iemand moest oefenen voor een orgelconcert. Kippevelmoment.
    Je schreef een leuk verslag hoor.