Trondheim 2013... - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Trondheim 2013... - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Trondheim 2013...

Door: beekie

Blijf op de hoogte en volg M.

04 Augustus 2013 | Noorwegen, Trondheim

Een jaar later…
… is beekie weer in Noorwegen, Trondheim!
Afgelopen donderdag had ik om 6:00 ’s ochtends de bus genomen naar Utrecht, om daar meteen in de trein te springen naar Schiphol. Alles ging vloeiend: de bus, de trein, bagage drop op Schiphol, door de douane zonder problemen (met laptop en pentablet) en daarna de vlucht zelf ook. Gelukkig is Amsterdam-Trondheim een korte vlucht (~2 uur), dus het is amper vermoeiend. Wat denk je wat we de eerste wandeling hebben gedaan? Juist ja, blåbærs plukken! Ze zijn weer plop-plop-plop opgekomen! Dus we kunnen weer heerlijk zelf-gefoerageerde blauwe bessen in ons ontbijt en als avondsnack eten. En tussendoor.

Vrijdag hadden we een lange wandeling van 10-15 kilometer gemaakt door Strindmarka. Ondanks dat het aantal gelopen kilometers niet zo veel was, hebben we bijna 5 uur over de wandeling gedaan.
Het was een echte natuurwandeling, met slecht een paar stukjes over aangelegde grind- of zandpaden. De rest was over wildpaden en zelfs stukken waar we dwars door bebossing – inclusief blåbær struiken, varens en naaldbomen – liepen en over hindernissen zoals steile stukken en omgevallen bomen. Het was dus flink klimmen en klauteren geblazen af en toe, waarbij “op vier benen” lopen regelmatig nodig was. Naderhand was ik ook bekaf en tussendoor heb ik regelmatig pauze nodig gehad, in tegenstelling tot Mirjam, die dan ook ruuuim meer traint dan ik :P
Het weer was ook zeer zomers: zonnig en boven de 20°C! Bij de stukken waar we rivieren tegenkwamen, hebben we lekker koud bronwater gedronken uit stromende rivieren en onszelf even flink ondergespetterd. En onderweg natuurlijk blåbærtjes gegeten :)
Een groot nadeel van de wandeling was dat we constant belaagd werden door recalcitrante muggen, dus de halve wandeling hebben we met dode dennentakken gelopen die fungeerden als “muggenmepper”. Het werkte wel: in plaats van de verwachte 1001 muggensteken, had ik er slechts 6. Daar hebben we natuurlijk geen statistiek voor nodig om te weten dat die muggenmepper een significant verschil uitmaakte :P

Zaterdag zijn we de stad ingegaan. Daar hebben we nog een klein staartje meegekregen van het “Olavsfestdagene og Trøndersk matfestival” (ofwel: Olavs feestdagen en Trønders eet-festival). Er stonden allerlei kraampjes waar allerlei Trønderse specialiteiten geproefd konden worden zoals flatbrød, rakfisk, en eland- of rendierworst. Eland of rendier is écht lekker, maar helaas ook erg duur…
Ook toen was het weer heerlijk weer, met temperaturen rond de 25°C. Dusdanig warm dat ik een korte broek van Mirjam moest lenen. Oké, we hadden in de middag even een regenbuitje, maar het was alsnog helemaal prima te doen in een korte broek. En als we het weerbericht mogen geloven, is het de komende dagen nog lekker weer, met wel kans op onweer… we hebben nog 3 dagwandelingen (>10 km) op de planning staan, en het is altijd een beetje passen en meten met weerberichten wanneer we wat doen.

Vandaag hebben we een lange wandeling in Bymarka gemaakt, daar zal de volgende blog over gaan.

• 05 Augustus 2013 - 17:08

Fred Van Dalum:

Dames, ik hoop dat jullie nog leuke en fijne dagen mogen beleven. Leuk om e.e.a. te lezen zeker op de manier waarop het geschreven is, klasse!

• 05 Augustus 2013 - 21:46

Henni:

Hoi dametjes,
    Petje af voor die wandelingen van jullie.
    Ziet er mooi uit daar.
    groetjes, Henni