Tyholt - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Tyholt - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Tyholt

Door: beekie

Blijf op de hoogte en volg M.

08 Augustus 2013 | Noorwegen, Trondheim

Maandagavond zijn we naar de Tyholt tårnet gegaan: een ronddraaiend restaurant in een hoge toren midden in Trondheim. We zaten vorig jaar al te twijfelen om daar heen te gaan, maar we dachten allebei dat dat wel duur zou zijn, en we hebben toen eigenlijk niet meer de moeite genomen om dat te checken. Dit jaar zijn we dan toch gegaan, mede omdat Mirjam wat meer weet van Trondheim en van horen zeggen had begrepen dat het prima betaalbaar is.
Op weg naar Tyholt lagen we echt helemaal in een scheur: niet alleen was ik ontzettend onhandig op Mirjams mountainbike aan het fietsen (zadel te laag), maar ik had ook haar helm op, haar korte broek aan én haar blouse, dus ik voelde me echt aangekleed. Het enige wat van mijzelf was, was mijn ondergoed, shirtje en schoenen… Gelukkig ging het fietsen wel goed, ondanks dat het hier in Noorwegen achtbaan-fietsen is :P Mirjam was trouwens gaan hardlopen. We hebben lekker simpel en ongezond pizza en hamburger gegeten. Het leuke was dat we vanuit die toren uitzicht hadden over de stad en het fjord. Het restaurant draait in een uur tijd precies een ronde, dus langzaam eten en veel naar buiten kijken loont, zeker als de zon ondertussen ondergaat en mooie kleuren boven het fjord tevoorschijn tovert. Mirjam was ook zo gek geweest om een verrekijker mee te nemen, dus we hebben lekker mensen op straat zitten bespioneren :P maar ook de bergen in de verte aan de andere kant van het fjord, het Nidaros kathedraal, het Kristiansten festning (fort), de Nidelva (rivier), de grote 3-baans snelweg van Noorwegen (de E6), Munkholmen (klein eilandje in het fjord met een uitgebreide geschiedenis), etcetera.

Dinsdag hebben we eigenlijk weinig actiefs gedaan, eigenlijk vooral uitgeslapen, op bærtur geweest en dus een hoop bringebær (framboos) en blåbærs geplukt en getekend. Mirjam heeft mij digitale tekenlessen gegeven. Ik heb mijn eigen laptop en pentablet mee, dus dat is makkelijk synchroon tekenen, zodat ik precies de stappen kan zien die Mirjam neemt met tekenen :) Het eindresultaat wordt een zogenaamde 'collaboration', waarbij we allebei een deel van de tekening digitaal hebben getekend en dat samenvoegen tot een geheel.
Overigens, de bringebær (frambozen) zijn al op en de blåbær bijna... die worden nu hevig soldaat gemaakt :o)

Woensdag hebben we meer dan 30 km gefietst, daar zal de volgende blog over gaan (inclusief foto’s natuurlijk).