Drukke dagen: testdagen en uitjes - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Drukke dagen: testdagen en uitjes - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Drukke dagen: testdagen en uitjes

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

09 Juni 2011 | Denemarken, Viborg

Ik had in mijn vorige blog gelijk: na onze eerste testdag (vorige week maandag) waren we helemaal kapot! En we moesten de volgende dag weer om half 8 de bus hebben naar Foulum. Daar hebben we data op de computers gezet, en we zijn vandaag nog bezig met de nodige correcties doorvoeren en de data in leesbare files zetten. Machteld (de Nederlandse stagebegeleidster) zei al “1 dag in het veld is 7 dagen achter de computer”. Dat klopt een heel eind!
De volgende testdag is komende woensdag, 15 juni. De derde (en laatste) zal 20 juni zijn. Daarna is het werken met de paarden over, en worden het vooral dagen met veel rekenwerk en gehypertyper achter de computer.

Op zich was het erg leuk om die testdag mee te maken. Je ontdekt zo wat het is om wetenschapper te zijn. Waar je aan moet denken bij onderzoek, wat marge heeft om fout te gaan en wat absoluut niet. Zoals ik in mijn vorige blog al had gezegd, was mijn taak om speeksel monsters te verzamelen voor metingen van het stresshormoon cortisol. Dat gebeurd door een soort watje (tampon vorm) in de mond van het paard de stoppen met een tang. Dat vonden de paarden niet allemaal even grappig. Sommigen vonden het maar eng, terwijl anderen er suf bij bleven kijken. Per paard moest ik op 3 verschillende tijdstippen speeksel afnemen: meteen na de test fase, 5 minuten na de test fase en 15 minuten na de test fase. Ik heb die dag 1 ding zeker geleerd: er is veel variatie tussen hoeveelheid speeksel per paard! Sommige paarden hebben na 20 seconden dat watje al volgekwijld, terwijl anderen het watje na 2 minuten nog droog hebben! Ik ben benieuwd wat dat in onze data op gaat leveren :)

Er zijn natuurlijk ook nog stomme dingen gebeurd die dag. De stomste komt eigenlijk nog wel van Janne (de Deense stagebegeleidster). Bij paard nummer 13 was ze vergeten de videocamera op record te zetten, waar ze na 3 minuten pas achter kwam (van de 10 minuten in totaal). Janne had zelf nog in de kolom voor Remarks opgeschreven “Janne is stupid :(” haha! Gelukkig kwijlde paard nummer 13 heel veel, dus daar hebben we geen data verlies! De kwijl van die ruin zit nu nog op het papier wat ik hier binnen handbereik heb...
Een ander ongelukje gebeurde bij mijzelf, tijdens het afnemen van speeksel. Het oudste paard van die dag had een dusdanige slikreflex dat het watje van de knijptang los kwam! Ik haalde de tang uit de mond, en het watje was weg! Bjarne (de trainer van de rijders) vond het maar wat grappig. Hij zei ook “The oldest horse has learned some trics”. Daarmee doelde hij vast op een truc om zoveel mogelijk te vreten!

Na dat harde werken hadden we wel een tripje naar Aarhus verdiend! Daar zijn we afgelopen vrijdag naar toe geweest. Er staan foto’s van de trip online, al zijn het er maar weinig. De meeste zijn nog wel vanuit de trein :P zie foto 162 tot en met 187 voor Aarhus foto’s! (begin Aarhus foto’s: http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1771 . Vergeet niet om de foto’s daarvoor ook te kijken! Dat zijn natuurfoto’s van omgeving Viborg, onze tekeningen en onze zooi in huis).
De treinreis van Viborg naar Aarhus duurde iets langer dan 1 uur. Ondertussen rijden we alleen maar door groene gebieden, hier en daar een klein stationnetje en een dorpje (wat ze hier al gauw een stad noemen). Eenmaal in Aarhus aangekomen, zijn we lekker naar de Subway geweest voor een lekker broodje, waarna we met een volle maag lekker door de stad hebben gewandeld! We hebben ons daar ongeveer 5 uur lang vermaakt, waaronder in een koffietent dat op de Starbucks leek. Het heette Baresso geloof ik. Ze hadden er café latte tiramisu! Heerlijk!
Na onze trip naar Aarhus, hebben we in Viborg een lekker groot ijsje op! Al met al hebben we die dag best ongezond gevroten, maar aan de andere kant hebben we ook veel gelopen.

Ik heb eigenlijk nog zoveel te vertellen, maar de blog is denk ik al lang genoeg. Wat ik nog kort kwijt kan: de eerste fles mede van de Middelalder Maj Market is al op! Nog 2 te gaan! :D
Overigens is er een huisgenoot teruggekomen van 2 maanden vakantie. Het is een kleine doch luidruchtige Spanjaard met een grote zwarte baard. De rust in huis is over haha. Had ik al verteld hoe multicultureel ons huis is? We hebben een Egyptenaar, Nepalees, Indonees (Java), Zweed, Duitser, Pool, twee Denen, een Amerikaan en nou die Spanjaard er bij. En wij nog, 2 dutchies! En dan weet ik nog niet wat er in de overige huisjes van het Nørresø kollegiet zit... :)

Yoho het is 9 uur! Koffietijd! De gewoonte om tussen 8 en 9 te bloggen werkt goed! Al lukt dat niet altijd op maandag :P

  • 09 Juni 2011 - 11:25

    Henni:

    Gevroten?????????
    Zeggen ze dat in Houten?
    Verder een leuke blog hoor.
    groetjes

  • 09 Juni 2011 - 11:29

    Henni:

    de link naar jouw foto's werkt bij mij niet zoals het hoort

  • 09 Juni 2011 - 12:55

    M. Beekmans:

    Oh de foto's deden het niet omdat de punt meegenomen werkt in de link. Nu werkt het wel ast goed is!
    En ja, gevroten :P das mn eigen woord, niet van Mirjam :)

  • 09 Juni 2011 - 21:28

    Linda :

    Mooi om te lezen dat het goed gaat. Btw gevroten is wel een woord dat ik mirjam vaker heb horen zeggen..
    Hier is ook alles oké. Druk, druk met school Maarja. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 31484

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 29 April 2014

Dalyan, Turkije

09 September 2012 - 23 September 2012

Noorwegen

06 April 2011 - 01 Oktober 2011

Viborg

Landen bezocht: