Samsø weekend - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Samsø weekend - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Samsø weekend

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

05 September 2011 | Denemarken, Viborg

We zijn al weer terug van een geweldig weekend! Nouja, eigenlijk waren we gisteren al thuisgekomen, maar vandaag heb ik eerst wat video analyses gedaan voordat ik deze blog ging schrijven :) (en dus later in de avond pas afgeschreven)

Vrijdag werden we om half 2 thuis opgepikt door Ejner, de tour guide. Hij organiseert tripjes voor mensen die in Foulum werken. Zo zijn we dankzij hem in Ulbjerg en Skagen (en Grenen) geweest. Deze keer gingen we met een groep van ongeveer 20 mensen een weekend weg naar Samsø, precies in het weekend van mijn verjaardag! Samsø is een klein eilandje van Jutland, dat zo ongeveer tussen Aarhus en København in ligt. Je kunt er veel activiteiten doen, waaronder paardrijden op Ijslanders, kayakken, zwemmen, golfen, etc etc. Natuurlijk gingen Mirjam en ik voor het paardrijden!

Maar goed, eerst de rit er naar toe natuurlijk. Je komt er niet zomaar! Ejner had ons eerst opgehaald en daarna nog 2 mensen die bij ons in de auto werden ingedeeld. Dat waren duidelijk 2 Britten... Typische humor! Zo rond 5 uur kwamen we bij de ferrie aan (in het Deens ‘ færgen’), die ons in een uur naar het eilandje bracht. Toen zagen we al dat Samsø een leeg, groen eilandje was. Het is wel typisch Deens: landbouw bij de vleet! Na nog een kwartiertje rijden, kwamen we al bij onze slaapplekken aan in Toftebjerg. Daar bleken vier 4-persoons hutten te staan en twee 2-persoon hutten. Ejner was zo aardig om Mirjam en mij in een 2-persoons hut te zetten!
Die avond hebben we weinig meer gedaan. We hebben pas laat avondgegeten, gevolgd door een biertje en gekletst met vooral Alastair (nóg een Brit!) en Ngoni (Afrikaan), maar er waren nog meer nationaliteiten mee!

We hadden voor het avondeten, ontbijt en lunch een taakverdeling gekregen. Daar kwam ik vrijdagavond achter dat ik de volgende ochtend om 7.30 het ontbijt moest gaan voorbereiden... Op mijn verjaardag nog wel! Gelukkig mocht ik van Helle uitslapen op mijn verjaardag :D
Uiteindelijk zijn Mirjam en ik er alsnog om 8 uur uitgegaan, zodat we veel tijd hadden om het eiland te verkennen met de fiets. Wat ik nu ga vertellen, lokt gewoon zoveel grapjes uit dat ik zelf niet meer weet wat ik er van moet maken, dus vertel ik maar gewoon feiten: Mirjam en ik zijn na het ontbijt via Langemark naar Ballen gefietst, waar ze een Ballen strand hebben en een haven die heet Ballen havn. We hebben daar ecologische vanille ijs met honing gegeten bij Den Gamle Butik. Ik zou graag willen zeggen dat die aan de Ballenvej lag, maar helaas, die ligt aan de andere kant van het dorp. Den Gamle Butik was, zoals de naam doet vermoeden, een gammel gebouw, maar wel erg sfeerrijk. Het lag tegenover Restaurant Dokken. Helaas moesten we bij die gammele boetik ook dokken... (ik schaam me nu al voor die flauwe grap), maaarrrr.. we kregen wel gratis koffie bij het ijs! Ondertussen kwamen twee muzikanten hun gitaren stemmen en gingen ze een beetje pingelen. Een van de gitaristen was zo gelukkig met zijn gitaartje... Zijn gezicht straalde bijna euforie uit! Mijn verjaardag had een super goede start gemaakt!
Eenmaal terug bij ons hutje in Toftebjerg, hadden we nog een uur over voordat we naar de paardjes zouden gaan. We hebben onze lunch in een tas gedaan en zijn toen snel naar het strand gefietst, naar het westen toe. (Ballen ligt, hoe kan het ook anders, in het zuiden). Daar hebben we op een rotsje onze lunch naar binnen gepropt, want we kwamen er achter dat een uur toch wat krapjes was en we wilden wel erg graag naar de IJslanders!

Zo rond half 2 zijn we dus eindelijk naar de IJslanders gegaan, DE reden dat we zoveel zin hadden in het weekend! Helena, de eigenaresse van de paarden, had ons uitgelegd hoe met de paarden te communiceren. Voor Mirjam en mij was dat niet moeilijk, maar er waren nog 2 meiden mee die nog nooit op een knol hadden gezeten. Ik vond het erg fijn dat Helena op een heel vrije manier omging met de paarden, met veel respect voor het natuurlijke gedrag van de dieren. Ze had 4 IJslanders uit haar weiland gekozen, waarna ze ons ging vragen hoeveel ervaring we hadden, wat voor type knol ons het beste ligt, enzovoorts. Mirjam weet uit ervaring dat ze snelle paarden altijd sloom weet te krijgen, dus zij werd door Helena op Prinsesse (Prinses) gezet. Ik was heel erg benieuwd naar de tölt gang van de IJslanders, dus ik werd op de dominante trut gezet, want die was het beste in de tölt! Deze dominante tuttebel heet Stjerne (Ster) en ze was de kleinste van de vier paarden. En ik was de grootste van de vier mensen! Maarja, het was prima zo. De twee andere meiden werden op twee brave knollen gezet. Na wat oefenen met hulpen (de nodige hulpen voor sturen, gassen en remmen :P) zijn we in een rijtje een mooi natuurritje van anderhalf uur gaan maken! Ik werd met mijn dominante tuttebel helemaal achteraan gezet. In een natuurlijke situatie zou een dominante merrie de kudde ook kunnen begeleiden vanuit die positie, dus Sterne vond het wel prima daar.
We zijn door weides heen gereden, over bospaadjes en gewone wegen, heel variabel dus. Ik heb alleen op de wegen foto’s kunnen maken, want op de andere momenten was ik druk bezig met bukken voor takken, pruimen plukken en eten en Stjerne begeleiden.

Nadat we terugkwamen van het rijden, waren Mirjam en ik zo uitgeput, dat we tot het avondeten weinig boeiends meer hebben gedaan. Ik had een handdoek gepakt en was op het gras gaan liggen met de National Geographic erbij. Zo rond half 8 hebben we weer gegeten. Ngoni begon om 9 uur spontaan Happy Birthday te zingen, de rest klapte mee. Na het eten weer wat bier op en gekletst met de mensen daar. Het was dus een bescheiden maar erg geslaagde verjaardag!

De volgende ochtend hebben we nog een bezoek gebracht aan een man die een Austin museum heeft en die zijn hebben en houden zo veel mogelijk op alternatieve energie wil laten draaien. Hij vertelde over de kosten en baten van zonnepanelen en windmolens en over nog wat technische snufjes. Interessant, maar voor mij net wat te technisch allemaal. Vooral op zondagochtend. Hoewel het goed was om te horen dat je de kosten er binnen enkele jaren uit kunt halen (in Denemarken). Voorwaarde is wel dat je alles op de juiste manier installeert :P
Als je trouwens op wikipedia zoekt naar Samsø, zul je zien dat het eiland bekend staat om de moeite energiezuinig te zijn :)

Na dat bezoekje aan Klimalandby (zo heette dat alternatieve stroom… perceeltje) zijn we al snel in de auto gestapt en weer teruggereden naar huis. Ejner heeft Mirjam en mij weer thuis afgezet. We hebben echt een geweldig weekend gehad! Beter kan ik het gewoon niet verwoorden!

Foto’s van het weekend zijn hier te vinden: http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/Samso
Misschien dat er later nog meer bijkomen. Andere mensen hebben ook foto’s gemaakt, maar die heb ik nog niet ontvangen.


En oja, je raadt het nooit... Mirjam heeft vandaag een 6 gegooid bij de dice kage! Dat wordt weer cake bakken op zondag :)

  • 07 September 2011 - 20:04

    Tineke:

    Jullie hebben vast en zeker dubbel gelegen van het lachen van al die gekke Deense namen. En niet vergeten bij thuiskomst voor ons een paar potten blåbær van den gamle fabrik mee te brengen (den ægte) !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 31476

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 29 April 2014

Dalyan, Turkije

09 September 2012 - 23 September 2012

Noorwegen

06 April 2011 - 01 Oktober 2011

Viborg

Landen bezocht: