Dickens pub in Viborg - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Dickens pub in Viborg - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Dickens pub in Viborg

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

12 September 2011 | Denemarken, Viborg

Afgelopen vrijdag zijn we eindelijk uitgeweest in Viborg! Mirjam, Annemieke en ik hadden een mail rondgestuurd naar mensen in het Nørresø kollegium en naar collega’s hier in Foulum om te vragen wie zin had om een drankje te doen in de pub. Uiteindelijk is het een heel internationale club geworden: 3 Fransen, 1 Spaanse, 1 Afrikaan (Ngoni natuurlijk), 1 Iranees, 1 Pool, 1 Deen, 1 Amerikaanse en natuurlijk wij 3 uit Nederland...
We hadden om half 10 bij ons in de keuken afgesproken en ik geloof dat we om half 4 's nachts pas weer op bed lagen... De volgende ochtend had ik een verrassend lichte kater haha!

Die ene Deen die meewas, is onze buurman. Hij heeft inmiddels geleerd dat we hem buurman noemen, dus we kunnen niet meer over hem en zijn roggebrood roddelen! Hij wil Nederlands leren, want hij gaat voor een tijd in Brussel werken en wonen. Hij kan al Spaans en aardig goed Frans. Hij vertrekt ongeveer een paar dagen voordat wij hier weggaan. Ondertussen heeft hij mijn mini-woordenboekje DK-NL en mijn boekje “Deens leren”. Het grappige is dat hij nou kan zeggen dat mijn ‘bog’ in het ‘reol’ staat, wat een beetje klinkt alsof ie mijn boek in het riool heeft gezet... Reol betekent boekenkast in het Deens. Hij heeft al geleerd om te zeggen ‘ik weet het niet meer’ (van het filmpje van Bert Visscher) en als we aan het avondeten zijn en hij komt binnen, zegt hij ‘smaak lekker’. We willen hem nog vertellen dat het eigenlijk fout is, maar het is zo grappig :P
Zo hebben we tijdens het avondeten nog wel meer grappige ‘valse vrienden’ van de Nederlandse en Deense taal besproken. Zeg bijvoorbeeld niet dat het mooi weer is, tenzij het vies weer is. Dat klinkt namelijk als ‘møg vejr’, en dan zeg je in feite ‘mest weer’! En een tapijt in het Deens is feitelijk behang... Dus een mooi tapijt is schijt behang!
Zoals je kunt voorstellen hebben we dus tijdens het avondeten heel wat keren dubbel gelegen van het lachen!

Ngoni herinneren jullie misschien nog wel van de vorige blog. Hij was ook mee op het weekend retreat naar Samsø. Hij was deze keer echter niet zo stuiterig als op het weekend.
De Pool die meewas naar Dickens pub, had echter energie voor beiden! Hij woont ook bij ons in het A-huis, en hij maakt er altijd een sport van om zoveel mogelijk schimmelsoorten te verzamelen. Hij vergeet namelijk altijd dat iets zijn eten is.. Zijn bijnaam is dan ook sufkont (en buurman weet dat, hij kan alleen sufkont niet uitspreken. Dan maakt hij er soefkoent van haha). Duitse huisgenote Monica was zijn sufheid op een ochtend helemaal zat en klapte tegen Mirjam uit over dat die asshole nooit zijn troep opruimt! (En dat is geen pretje om aan te horen zo rond 7u –half8 ). Sten en wij hadden eens het plannetje om zijn pan vol schimmel bij hem voor de deur te zetten... Totdat Monica dat gisteren ging doen. Sufkont was binnen 10 minuten beneden om te boel af te wassen. 1 - 0 voor Monica!
Maar met uitgaan was hij heel grappig :D kijk maar naar de idiote foto’s op http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/Dickens_pub_Viborg

Wat is nog meer interessant om te vertellen? Iedereen die meewas, werkt in Foulum, dus we zien elkaar hier regelmatig. Alleen Sten die werkt in Viborg (hij is geen beta-wetenschapper, maar studeert iets met politiek). De Amerikaan die mee was, heet Katy en daarmee bevestigt ze de hypothese dat alle Amerikaanse vrouwen Katy heten of iets wat er op lijkt. We hadden namelijk al een Kasey in ons huis wonen, en nu hebben we een Katy bij ons op de kamer in Foulum... Ze doet onderzoek naar koeien (wanneer en hoe de kalf en koe het beste gescheiden kunnen worden, met zo min mogelijk stress reactie vooral vanuit de moeder).

Na dat avondje had ik zo ongeveer alle nationaliteiten wel even gesproken, waarvan Deens, Amerikaans en Pools nog wel het meest. Zo maak je dus internationale vrienden op facebook :D volgende week wellicht weer, maar dan komt hopelijk Vicent mee. Dat is een Catalaan die bij ons in huis woont. En hij kan lekker koken! We hebben al een recept van hem geleerd. En we hebben ook al een Nepalees gerecht geleerd, en van de Egyptenaar hebben we geleerd om linzen bij de rijst te stoppen. Maar dat terzijde...... Anders moeten we straks als we thuis wonen heel vaak gaan koken :P

Ik heb weer genoeg geroddeld over huisgenoten en collega’s. De volgende blog zal ik schrijven over wat we deze week in Foulum voor werk hebben gedaan en nog mogen doen! Het is immers pas maandag... :)