Weekenden! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Weekenden! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Weekenden!

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

23 Mei 2011 | Denemarken, Viborg

Maandagochtend, om half 8 de bus genomen, om vervolgens hier nog verder te slapen. Het is net 8 uur, maar me moeten nog een uur wachten voor er koffie gezet wordt. Gelukkig is het maandag. Dat betekent dat er vanmiddag ’dice kage’ wordt gegeten! Dice kage is dobbelsteen cake, waarbij degene die 6 gooit de volgende week voor (liefst zelfgemaakte) cake/taart/koek moet zorgen.
Aangezien onze hersentjes tussen 8 en 9 uur (voor de koffie dus) nog niet zo hard werken, hebben Mirjam en ik besloten dat dat uurtje voor onszelf wordt. Vandaag ga ik dus lekker een blog schrijven! Mirjam zoekt meestal veel informatie over katachtigen, voor haar volgende stage. Ik zoek meestal info over vogels! Gedrag, evolutie, intelligentie, conservatie, etc, van vooral papegaai- en kraaiachtigen, maar ook vinken, mezen en kolibries. Ik denk dat ik me bij mijn volgende stage op papegaaien of kraaiachtigen wil richten. Een geweldig compromis hiervoor is de kea: een papegaaiachtige die de intelligentie heeft van kraaien. De kea komt alleen voor aan de andere kant van de wereld, waar mensen veel trucjes toe moeten passen om te voorkomen dat de boel niet gesloopt wordt :P mocht je interesse hebben, hier deel 1 van een trilogie op youtube (gepresenteerd door David Attenborough!): http://www.youtube.com/watch?v=Twg4Yg4gFoo

Er waren nog 2 dingen die ik wou vertellen. De eerste is dat we hier een andere master student met haar onderzoek helpen. Zij doet ook onderzoek naar paarden. Ze gaat testen of paarden van elkaar kunnen leren een bepaalde taak uit te voeren (doos openen waar voedsel in zit). We trainen enkele paarden om dit te doen. Deze paarden worden de ‘demonstrator’ paarden. Dan gaan we 1 demonstrator paard en 1 naief paard bij de doos plaatsen. Kijken of dat het naieve paard snel (of niet) door observatie dezelfde taak uit kan voeren.
Klinkt heel simpel, maar zoals gewoonlijk komen er bij onderzoek een hoop tegenvallers bij kijken en moeten we de theoretische verklaringen voor leren goed in ons achterhoofd houden. Dat naieve paard kan ook uit zichzelf de doos openen en leren van zichzelf, in plaats van leren van de demonstrator. Gelukkig is Line degene die zich daarover zorgen mag maken. Mirjam en ik hoeven er alleen voor te zorgen dat de demonstrator paarden en de naieve paarden op de goede tijdstippen en in de goede combinaties bij elkaar komen te staan.

Het tweede wat ik wou vertellen, gaat over afgelopen weekend. Hier vlakbij was er de Middelalder Maj Marked (Middeleeuwse mei markt). We hebben een paar foto’s gemaakt, welke te vinden zijn op de server (vanaf http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1717 is van gisteren). Het was een markt van 3 dagen, waar we veel handgemaakte dingen hebben gezien (van voedsel tot kleren en barbecues). Uiteindelijk konden we ons niet inhouden en hebben we wat gekocht. We zijn gisteren naar huis gegaan met handgemaakte zilveren ringen, 3 verschillende smaken mede, een soort eierkoek dat naar taaitaai smaakt en verzopen kleren door het tropische buitje. Het ging precies boven ons hoofd onweren toen we daar waren... (mede & koek http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1737)
Overigens, op deze foto http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1721 kun je een oven zien waarop een man hele lekkere verse wafels aan het maken was! Dat was onze lunch, met zelfgemaakte honing en jam! En omdat het heel hard regende, mochten we daar in de tent komen staan. Lekker warm, ook al was het absoluut niet koud (klam, broeierig buitje).
We hebben daar ook nog koffie gedronken uit een dikke aardewerken beker. Helaas heb ik daar geen foto van, maar wel de plek waar we onze koffie op hebben gedronken: http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1727 . Die vrouw daar was op dat vuurtje pannenkoeken aan het bakken, die ze ook nog eens uit ging delen :D koffie & pannenkoek! Rondom dat vuurtje gingen kinderen hout snijden (dolkjes en andere dingen maken).
Hier http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1730 verkochten ze ‘hundevand’. We weten nog niet wat dat is :P hondenwater, is de vrije vertaling...
Zo zagen we er uit toen we weer naar huis liepen van deze geweldige dag: http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1736

Er is nog meer wat ik kan vertellen, maar volgens mij wekt dat een “too long, didn’t read” reactie op bij de meesten... Een tijdje terug bijvoorbeeld, zijn we naar Ulbjerg geweest. Dat is een fjord hier dichtbij, met een redelijk stijle klif. Daarnaast nog een kleine wandeling door een openbare tuin. Het was een mooie wandeling van 3 uur. Foto’s zijn te zien vanaf http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1663

En ondertussen produceren we ook nog art! Op deze foto zie je dat we de keukentafel hebben geclaimed http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1711 en op deze foto zie je mijn tekening die nog lang niet af is http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/102_1714 (het is Medusa ja).

Anyway, ik denk dat de foto’s de helft van het verhaal vertellen. Misschien dat ik er een gewoonte van ga maken om op maandagochtend tussen 8 en 9 te bloggen! Het werkt goed om zo mijn hersens op gang te brengen! Nog 15 minuten, en dan is het koffie tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 31476

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 29 April 2014

Dalyan, Turkije

09 September 2012 - 23 September 2012

Noorwegen

06 April 2011 - 01 Oktober 2011

Viborg

Landen bezocht: