Onze studie - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Onze studie - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Onze studie

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

07 Mei 2011 | Denemarken, Viborg

Ik zou nog vertellen waar onze studie nou eigenlijk over gaat. Dat ga ik in deze blog doen :)

De titel van ons onderzoek is "de fysiologische en ethologische stress respons van paarden tijdens het rijden in drie verschillende hoofd en nek posities". Kort gezegd: wij gaan kijken of dressuurpaarden meer stress ervaren tijdens het rijden in verschillende houdingen.

In de dressuur zien we steeds vaker dat rijders met veel kracht aan de teugels trekken om hun paard in een bepaalde positie trekken (met de kin naar de borst, waarbij de nek hoog of laag gedragen kan worden). De meest neutrale term hiervoor is 'hyperflexie'. Veel trainers kunnen de positieve punten er van aanwijzen, maar helaas zijn er ook negatieve punten die niet verwaarloosbaar zijn... Namelijk de welzijn en lichamelijke gezondheid van het paard!
Veel teugeldruk kan niet alleen voor pijn in de mond zorgen, maar de paarden kunnen van de extreem gebogen nek bijvoorbeeld ook nek en rugklachten krijgen. Er is vrij veel onderzoek gedaan naar lichamelijke gevolgen op de lange termijn, zowel goede als slechte gevolgen, maar dat ga ik hier niet opsommen.

Er is veel te weinig onderzoek gedaan naar de korte termijn gevolgen: de ervaring van het paard. Wellicht kan door goede training het paard wennen aan de teugeldruk en de extreme houdingen, maar wie weet of wij straks vinden dat de paarden dit zelfs na jaaaren trainen niet prettig vinden...
Om dit te bepalen, kijken we naar een aantal dingen van het paard: we doen gedragsobservaties, meten hartslag variabiliteit en level stresshormonen. Dit combineren we natuurlijk met teugeldruk metingen en gegevens van de drie verschillende hoofd nek posities.
Dit alles gaan we doen met ongeveer 15 paarden die subtop dressuur niveau rijden, allen getraind door de (in DK) bekende Deense trainer Bjarne Nielsen!

Afgelopen week hebben we wat apparatuur getest op een paard dat bij Janne in de wei staat. Je kunt foto's van Rosita zien op die server met alle foto's :) (vanaf http://www.makingstuffup.org/photos/index.php/MANDY/Denmark/102_1652)

Nou... Volgens mij kan ik dit blogje straks wel gaan gebruiken als concept voor mijn samenvatting... Hopelijk is het nu in ieder geval duidelijk :) en vragen zijn altijd welkom!

• 22 Mei 2011 - 08:59

Henni:

hallo dames.

hebben jullie geen nieuws meer ????