København - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu København - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

København

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

28 Augustus 2011 | Denemarken, Viborg

Het materiaal om blogs over te schrijven stapelt zich op. Vorige keer heb ik geschreven over de korte vakantie met mijn ouders en links gegeven naar een sloot foto’s. Dinsdag (16 aug) zijn mijn ouders weggegaan, maar sindsdien heb ik niet meer stilgezeten!

Donderdag 18 augustus deden Mirjam en ik mee aan een estafette wedstrijd in Aarhus. De Aarhus Universiteit deed met meer dan honderd mensen mee, waaronder vijftien mensen van afdeling Stressbiologie (waar wij dus bij zaten). Onze groepen deden echter puur voor de fun mee (niet voor de stress, haha wat grappig zeg), want we mochten ook de hele 5 kilometer lopen in plaats van rennen. Gelukkig, want ik kan met mijn ongetrainde slungelpoten echt niet rennen, laat staat 5 kilometer!
Nadat de 5e van alle groepen terug waren, werd er massaal gebarbecued en gekletst. Zo rond 22 uur werd er vuurwerk afgestoken als afsluiter van de avond. Rond 24 uur waren we thuis en doken we in bed, want die vrijdag moesten we er gewoon weer om 6.50 uit, werken in Foulum, en daarna gelijk door naar… Kopenhagen!

Rond half 2 vertrokken we met de bus uit Foulum, om rond half 7 aan te komen in Kopenhagen. Daar heb ik Sanne, een vriendin van Mirjam, voor het eerst ontmoet. We zijn via een Chinees restaurantje naar het Generator Hostel Copenhagen gegaan.
Zaterdag en zondag hebben we natuurlijk de toeristische plekjes opgezocht! We zijn de ochtenden begonnen met een bakje koffie bij een Starbucks-achtige tent. Zaterdag zijn we de stad ingegaan en hebben we een markt gezien, wat winkels en natuurlijk Nyhavn, met de gekleurde huisjes. Mirjam heeft op de markt een kleine zilveren leeuw voor aan haar ketting gekocht. Bij de markt was nog een tentoonstelling met mooie natuurfoto’s. Deze waren bedoeld om de mensen bewust te maken van bedreigde diersoorten en natuurgebieden. Een straatje oversteken en we waren bij Nyhavn, het bekende gedeelte van Kopenhagen met de gekleurde huisjes. En jemig wat was het druk! We zagen er gewoon tourbussen toeristen af- en aanvoeren! Sten, onze buurman, had ons voordat we gingen er op gewezen dat op enkele bussen “turistfart” staat, en die hebben we weten te spotten :D inclusief foto!
Oja! Toen we door de H&M liepen, zagen we daar de klassieke witte onderbroeken met rode hartjes er op! Die konden we natuurlijk niet laten hangen! :D
Die dag hebben we ook nog het paleis gezien en andere mooie gebouwen. Tegen de avond zijn we naar Tivoli gegaan. Dat is een klein pretpark in het midden van Kopenhagen. Ontzettend commercieel, reteduur, maar was wel een leuke ervaring. Ik kan het je echter alleen aanraden als je niet om geld verlegen zit :P

Zondag zijn we natuurlijk weer begonnen met het bakje koffie, voor Sanne een bakje thee. Die dag was er een hardloopwedstrijd in Aarhus waar Line aan meedeed (Line was de andere – Deense – masterstudent van Janne). We hebben haar echter niet gezien, maar het was dan ook groots en er waren veel deelnemers. We zijn naar Christianshavn geweest, een minder toeristisch gedeelte van Kopenhagen, op aanraden van onze buurman Sten. Daarna zijn we naar het Nationaal museum geweest, waar we alleen het gedeelte “Danish prehistory” hebben gezien. Het museum is zo groot dat we er enkele dagen voor nodig hadden om het helemaal goed te bekijken. De Deense geschiedenis was voor ons echter het meest interessant, voornamelijk omdat de Vikingtijd daar onderdeel van was. Zo heb ik die dag geleerd dat ze de zon aanbaden en dat ze geloofde dat er een Zonneschip was. De doden zouden na hun leven daar helpen met het doen herrijzen van de zon. Erg interessant allemaal!

Voordat we zondag de trein in moesten, zijn we even naar het Hard Rock café geweest. Zo bijzonder is dat helemaal niet… Ik snap niet waarom sommige mensen nou per se in zo’n t-shirt willen lopen :P en het is nog duur ook!
Sanne is maandag en dinsdag nog in Viborg gebleven. Ik ben toen gaan werken in Foulum, maar Mirjam had vrij genomen. Woensdag ging Sanne weer naar huis. Dat kwam allemaal een beetje butje uit, want woensdag hadden Mirjam en ik onze allerlaatste testdag. Ik moest van Annemieke nog even expliciet vermelden dat ze ons heeft meegeholpen, dus bij deze: ze was invaller voor Line. We moesten die ochtend om 7 uur van huis wegrijden (ik was chauffeur), terwijl Sanne hier nog op een campingmatrasje lag. Ze is in de loop van de ochtend vertrokken.
Nadat we klaar waren met de laatste paardjes, zijn we nog langs een mooi natuurgebied bij een meer gereden. Dat lag toch op de weg. Annemieke (de andere Utrechtse student) was er al eerder geweest, dus ze had ons zo’n beetje rondgeleid. We hadden toen helaas geen camera bij, maar Annemieke wel. Op haar blog kun je wat meer over de dag lezen en nog wat foto's zien: http://annemieke.gaatverweg.nl/paardenmeisjes/2011/08/28/ :D

Over foto’s gesproken: ik ben ondertussen bezig met het organiseren van de site waar ik al mijn foto’s op gooi. We hebben er inmiddels zoveel…
Hiero zijn foto's van København: http://www.makingstuffup.org/photos/MANDY/Denmark/Kopenhagen

Dit weekend hebben we kleren gewassen, kamer schoongemaakt, gezwommen … Lekker rustig weekendje dus. Op het onweer van afgelopen vrijdag na… Het was recht boven ons hoofd, maar we hoorden nauwelijks wat. We zagen de flitsen van wolk naar wolk gaan! Supergaaf, maar een beetje scary was het wel… Volgens de studentjes die hier al lang wonen, komt dit soort weer zelden voor.

Volgend weekend gaan we naar Samsø, waar we vrijdag tot en met zondag verblijven. Daar kunnen we ‘outdoor activities’ doen, waaronder rijden op Ijslandse paarden! Dat wordt dus een supervette verjaardag voor mij! Weer een buitenritje op een Ijslander! Dat wordt dus weer een lange blog volgende week :D

  • 28 Augustus 2011 - 21:26

    Annemieke:

    Hee je was vergeten neer te zetten dat ik ook bij de paardjes heb geholpen. Ik heb zelf net een paar foto's van Hald Sø enzo bij mijn nieuwe update op mn blog gezet maar ik heb er natuurlijk wel meer, die mail ik tzt nog wel :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

M.

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 31476

Voorgaande reizen:

29 April 2014 - 29 April 2014

Dalyan, Turkije

09 September 2012 - 23 September 2012

Noorwegen

06 April 2011 - 01 Oktober 2011

Viborg

Landen bezocht: