Deense gewoontes - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu Deense gewoontes - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van M. Beekmans - WaarBenJij.nu

Deense gewoontes

Door: beekie88

Blijf op de hoogte en volg M.

16 April 2011 | Denemarken, Viborg

Afgelopen maandag hebben we onze Deense stagebegeleider (Janne) ontmoet. Ze is erg aardig en behulpzaam en ze laat ons ook lekker zelfstandig werken. Bij de koffie van 9 uur hebben we de andere onderzoekers ontmoet. De meeste doen onderzoek naar 'farm animals' (landbouwdieren), voornamelijk koeien, nertsen (om bont en olie) en paarden.

Deense werktijden zijn heel relaxed: we beginnen vroeg en eindigen vroeg. Dat betekent echter wel dat we de bus van 7.36 moeten hebben. Om 9 uur is het koffietijd, om half 12 is het lunch en om 2 uur is het weer koffietijd. Rond half 4 tot 4 uur is de dag afgelopen.
Behalve dat, mogen we zelf bepalen wanneer we komen en gaan en of we thuis willen werken. Tot nu toe hebben we 2 dagen thuis gewerkt. Voor de rest hebben we apparatuur en software uit zitten vogelen op de uni :) na de paasvakantie ontmoeten we een bekende Deense paardentrainer (Bjarne Nielsen) en gaan we wat apparatuur testen op het paard van Janne :D!!

Behalve dat het fijne werktijden zijn, zitten we ook op een erg gezellige afdeling met leuke collega's en leuke gewoontes. Op maandagmiddag bij de koffie is er 'dice kage' (dobbelsteen cake): degene die een 6 gooit met de dobbelsteen, moet de volgende week voor dice kage zorgen! Op vrijdag staat er brød med smør! Jaja, Denen eten écht brød med smør! Wie had dat gedacht :D
Het fabeltje over Deense roggebrood is ook waar: er is zoveel keus dat we de komende half jaar veel te proberen hebben!! Maar door die roggebrood weten we helaas ook waarom het af en toe hard kan waaien in Denemarken *laughing out loud*

Teruggrijpend op de vorige blog: die dag was eigenlijk de enige dag dat het zo hard waaide. Janne had afgelopen maandag zelfs nog opgemerkt dat het behoorlijk extreem weer was. Gelukkig, spaart mij weer lenzen :D (en kunnen wij weer veilig aan de roggebrood)

Volgende keer kan ik wel wat meer vertellen over ons huisje, huisgenoten en over wat we nu eigenlijk doen tijdens onze stage! Foto's komen binnenkort ergens online, dat ga ik nog met Peter regelen :)

Dan ga ik nu mijn paas-biertje pakken :D "Påske bryg – folkets øl"

• 16 April 2011 - 21:34

Henni:

Wel erg vroeg voor een paas-biertje. Of lopen die Denen een week voor op ons?????

• 16 April 2011 - 21:57

Beekie88:

Ja dittes is wat Janne had gemaild naar ons: "week 16 (April 16th - 25th) is the official Easter holiday in DK". De scholen zijn dan dicht en ze heeft 2 kinderen :)

En dat paasbier was in de aanbieding :D